היום כבר כולם יודעים שהמחאה החברתית של שנת 2011 הייתה אירוע מלהיב, אבל ללא תוצאות של ממש.
למרות שהמחאה הולידה מספר חברי כנסת חדשים (סתיו שפיר, איציק שמאלי), והבליטה את פועלם של אחרים (כחלון ולפיד), בסופו של דבר, למרות הרבה כוונות ונסיונות טובים, המחאה לא הובילה ליותר מהקפאה זמנית בעליית המחירים של המונופולים הגדולים בארץ בתחומי הצריכה השוטפת ובתחום הדיור.
למרות רוב הכשלונות, בתחום אחד נדמה שכן הייתה הצלחה, שהיא שילוב של כוחות ומגמות טכנולוגיות, סחר עולמי וגם רגולציה, והישראלים, בתגובה לעליה ביוקר המחייה, התחילו לרכוש יותר ויותר מוצרים ושירותים בחו"ל במחירים שהם נמוכים משמעותית מהמחירים בארץ, תוך שהם מנצלים גם הטבת מכס שנותנת פטור ממכסים למוצרים של עד 75$.
עד כמה שינו הישראלים את הרגלי הצריכה שלהם?
הצרכן הישראלי נחשב היום לאחד מהמובילים ב OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי של המדינות המפותחות) ברכישות אולנליין לנפש, כאשר כ 60% מהרכישות מתבצעות באתרים בחו"ל, ובכל אחת מהשנים האחרונות ישנו גידול של כ 20-25% בהיקפי הרכישות - דבר שאין לו אח ורע בעולם!!!
הישראלים גילו אם כן את האפשרות לרכוש מוצרים ושירותים מחו"ל, ואותם מוצרים ושירותים מגיעים בחבילות של דואר ישראל/פדקס/שירותי משלוחים אחרים, באופן נוח יחסית, כאשר ישנם פתרונות גם לרכישה מסוחרים שאינם שולחים ישירות לישראל.
כמה זה נוח?
הדבר המדהים הוא שגם אתרי הקניות הבינלאומיים זיהוו את תאוות הקניות של הישראלים והתחילו לבצע התאמות על מנת לעזור להם לקנות.
כך למשל אליאקספרס מעביר רוכשים ישראלים לממשק רכישה בעברית, כולל תרגום של שמות המוצרים לעברית.
אסוס, בוקינג, iherb וסדרה של אתרים אחרים מאפשרים לרכוש בשקלים בלי שיהיה צורך להמיר מטבע למט"ח.
אחרי שעוברים את מחסום הלמידה וההתרגלות הראשוניים, רוב הקניינים מדווחים שקשה להם להפסיק...
האם זה משתלם? או שמדובר בתחביב של חובבים ומכורים לקניות?
האתר המוביל בקניות לישראל הוא אתר AliExpress /אליאקספרס שממנו אפשר לקנות הכל - אבל הכל!!!
בנוסף, בגוגל ניתן היום לבצע חיפוש לפי תמונות, מה שאומר שאם ראיתם תמונה של מוצר מסויים בישראל, או סתם צילמתם שמלה שמצאה חן בעיניכם תוכלו לטעון את הקובץ ולמצוא תוצאות דומות.
הפערים מגיעים לעשרות ואף מאות אחוזים.
כך למשל רכישה של זיכרון 16GB למחשב נייד עולה בישראל בחודש יולי 2019 החל מסדר גודל של 400-500 ש"ח וצפונה. באליאקספרס ניתן למצוא זיכרון כנ"ל כולל משלוח בסכום של כ230 ש"ח. מי שהתקציב שלו מוגבל לסכום הזה היה צריך להסתפק בישראל בזיכרון של 8GB בלבד ויש הבדל משמעותי בתוצאה בפועל אם מתקינים זיכרון של 8GB או של 16GB.
בתחום הביגוד השוואה בין מחירים של שמלות או של בגדים אחרים (שהמלצנו לחפש בגוגל באמצעות "חיפוש של תמונה") יכולה להוביל לתוצאות שתכה את חלק מהקנייניות בהלם. ראו למשל את הכתבה הזו שפורסמה באתר וואלה שהראתה ששמלה דומה עד זהה (תלוי את מי שואלים) שעלתה 120 ש"ח ב"קסטרו" נמכרה ב 42 ש"ח (כולל משלוח).
באותה כתבה יש גם דוגמאות לגבי קניות באתרים ASOS ו- SHEIN שחביבים על הישראלים והישראליות.
גדג'טים חשמליים שניתן למצוא באתר EBAY או בדילאקסרים נמכרים אף הם בפערים אדירים למול ההיצע המקומי.
בשורה התחתונה - אם אין צורך דחוף בקניה, ויש אפשרות להמתין ולקבל את המוצר, משתלם מאד לבצע את הקניה דווקא באתרים בינלאומיים, ולפי צמיחת המסחר האינטרנטי, אין ספק שהצרכנים הישראלים אכן הבינו את העניין הזה והם מבצעים רכישות חכמות.
האפשרות לקבל "קאשבק" על הקניות
לא רק שניתן לחסוך כסף רב, כיום יש אפשרות גם לקבל החזרים על הקניות שאתם מבצעים.
מדובר על תכנית שלמעשה נותנת הטבה מלאה לצרכנים והיא מבוססת על מודל שיווקי של "שותפות" ולפיו האתר הבינלאומי - למשל אתר אליאקספרס (בעברית/אנגלית/או כל שפה אחרת), מפריש אחוז מסויים למי ש"הפנה" אליו לקוחות - כלומר הלקוחות עברו לאליאקספרס דרך הקישור של אותו גורם - והדבר הזה מכונה "שותפות או אפיליאציה"
המודל שלשל החזרים ללקוח שמכונה קאשבק/פייבק/ Payback/ החזרים/תכנית נאמנות - מבוסס על אותו רעיון רק שאת רוב העמלה שמשלם אליאקספרס מקבל הקונה וכך למעשה יש לו תמריץ חוזה ונשנה לרכוש שוב דרך אותו מפנה ובנוסף, הוא זוכה לחיסכון כפול - הוא גם קונה מוצרים איכותיים ובזול, וגם מקבל הטבה נוספת.
ההטבות שהאתרים בחו"ל נותנים משתנות לפי קטגוריות ולפי תנאים שונים, כך למשל אתר אליאקספר עשוי לתת 7% בקטגורית בגדים הכללית אולם מעט יותר בבגדי ילדים, ולהיפך. חלק מהאתרים מנגד נותנים החזר באחוז קבוע, כמו למשל בוקינג, או iherb.
אז על מה מקבלים הישראלים את עיקר הקאשבק?
באופן לא מפתיע אתר אליאקספרס בעברית או באנגלית - מושך את עיקר הקניות ועיקר ההחזרים
בעיקר בגלל שאפשר לקנות בו הכל - אבל באמת הכל. כולל חנויות רשמיות של מותגים שמחזיקים אתרים עצמאים נפרדים (כמו SHEIN או NIKE).
אחריו בתור האתרים EBAY, ASOS וכן SHEIN.
מייד אחריהם האתרים של Expedia, Booking, HOTELS הפופולריים.
סיכום
למרות המחאה החברתית, המחירים של רוב המוצרים בארץ לא באמת ירדו.
עם זאת, הישראלים גילו את האפשרות לרכוש מוצרים זולים יותר באינטרנט.
למרות שהאפשרות הזו לא רלוונטית למגוון גדול של מוצרים (כמו למשל מוצרי מזון מקוררים)
במגוון גדול אחר של מוצרים מדובר באפשרות אמיתית וממשית להורדת יוקר המחייה.
מי שהתרגל לקנות באתרים בינלאומיים כמו אליאקספרס, EBAY, ASOS ועוד, ישמח לגלות כי ניתן בנוסף על מחיר הרכישה הנמוך לקבל גם החזרים על הרכישות האלו ובכך להוזיל את העלויות אפילו יותר באתרי קאשבק, המעניק החזרים על רכישות באתרים כמו אליאקספרס בעברית או באנגלית, EBAY, EXPEDIA, ASOS, ועוד שורה ארוכה של אתרים בינלאומיים מובילים.
אתר קאשבק פלוס (https://cashback-plus.co.il/stores/80/) מעניק החזרים לכרטיס האשראי על רכישות באתרים מובילים כמו אליאקספרס (בעברית אנגלית, או שפה אחרת), אסוס, אי ביי, בנגוד וכיוב.